Kunde: TV-aksjonen
Produsert: Sommeren 2022
Oppgave:
TV-aksjonen NRK har vært arrangert hver høst siden i 1974 og regnes som verdens største dugnad. Hvert år jobber 7 000 fantastiske frivillige landet over med organiseringen av TV-aksjonen i sin kommune og målet er at 100 000 bøssebærere skal besøke alle husstander i Norge i løpet av to timer én søndag i oktober.
Sammen med SEEN, som produserer data-drevne videoer, fikk Sølvrev i oppgave å lage en rekrutteringsvideo som skulle sendes ut til alle tidligere frivillige med en takk for innsatsen, og en oppfordring til å rekruttere venner og bekjente til årets viktigste dugnad.
Løsning:
Basert på egen erfaring fra frivillighet og utfordringene som finnes rundt begrepet, ønsket regissør og produsentduoen Sigurd Fossen og Christer Dyngeland å løfte dugnad og frivillighet inn i en ny og frisk drakt. Ved å løfte frem noe av den kreativiteten som finnes der ute, var et av målene til filmen å inspirere andre til deltagelse. Med på dugnaden var også flere kjente fjes, som Solveig Kloppen, Else Kåss Furuseth, Leo Ajkic og Henriette Steenstrup, som alle stilte opp pro.bono for produksjonen.
Resultat:
Kjendisenes tilstedeværelse, sammen med personifiseringene fra SEEN og det visuelle uttrykket, var med på å skape en moderne og personlig hyllest til frivilligheten som vi håper vil bidra med å rekruttere mange frivillige til de kommende årenes TV-aksjoner.