Kunde: Heidelberg Materials
Produsert: Vinteren 2023
Oppgave:
Heidelberg Materials er Norges største leverandør av sement, og står for nesten 80% av all sement i det norske markedet. På verdensbasis er selskapet verdens fjerde største sement- og ferdigbetong-produsent og verdens største produsent av tilslag (pukk og grus).
Da Heidelberg Materials ønsket å samle alle under-virksomheter under ett felles brand, med økt fokus på bærekraft, ble Sølvrev kontaktet. Oppgaven var å lage en rebranding film for Skandinavia, med egne versjoner for Norge, Sverige og Danmark.
Løsning:
Norcem har produsert sement på Brevik siden 1916, og har vært til stede i store deler av oppbygningen av norsk infrastruktur. De har levert sement til alt fra veier, broer, infrastruktur for vann, betong-fundamentene i Nordsjøen og helt fram til moderne og store prosjekter i dag, som Barcode. På mange måter har sement derfor vært en slags skjult helt i historien om Norge.
Med vår løsning ønsket vi å vise at Heidelberg virkelig har vært med på å bygge fundamentet for det samfunnet vi har i dag ved å sementere den solide arven og ta folk med på reisen når vi nå ser fremover. Vi ønsket å lage en film som vekket gode følelser og som fortalte en menneskelig og nær historie om hvor viktig betong og sement har vært for å bygge samfunnet. Ved å knytte linjene fra historien til nåtid, og avslutte med å se fremover, befester vi merkevaren i en delt historie og en delt visjon som føles sann for vår skandinaviske kultur. En historie som alle kan ta del i.
Resultat:
Resultatet ble en varm og menneskelig rebranding-film som ved hjelp av hverdagslige bilder gjør oss kjent med Heidelberg Materials. Samtidig viser den på en smakfull måte hvordan betong og sement har vært med på å forme samfunnet slik vi kjenner det i dag og er tilstede i våre liv. Ved å fokusere på bærekraft, peker vi også fremover, hvor nye og innovative løsninger fra Heidelberg Materials vil være med på å bygge et solid fundament for fremtiden.