Kunde:Festspillene i Bergen
Produsert: Våren 2021/2022
Oppgave:
Festspillene i Bergen har etablert seg som et senter for den nordeuropeiske kunstscenen, kjent for urfremføringer, nye produksjoner innen musikk, opera, teater og dans og et stort mangfold i programmet. Unike arenaer som komponisten Edvard Griegs eget hjem og det 750 år gamle kongesetet Håkonshallen utgjør en historisk ramme rundt en anerkjent festival som gir publikum hundrevis av levende og utforskende kunstopplevelser på flere titalls scener hvert år.
I 2021 vant Sølvrev kontrakten som innebar å skape flere videoer som dokumenterte og promoterte Festspillene i Bergen 2021/2022. Videoene skulle skape økt engasjement for Festspillene i Bergen på nett og i sosiale medier, samt bidra til å introdusere og dokumentere flere av arrangementene.
Løsning:
Vi var til stede under hele festspill-perioden i 2021 og 2022 hvor vi intervjuet flere sentrale bidragsytere og deltakere under de ulike arrangementene. Ved å dokumentere både forberedelser og selve arrangementene skapte vi en pen og helhetlig ramme for festivalene, som resulterte i stor begeistring og engasjement i sosiale medier.
Resultat:
Under festivalen i 2022 var tre av våre videofotografer dedikert til oppgaven og resultatet 30 ble i overkant av 40 filmer på 15 dager, inkludert promo-materiale og aftermovie.