Kunde: TINE
Produsert: Våren 2023
Oppgave:
Brunosten har blitt en viktig nasjonalskatt for de fleste nordmenn, og noe vi stolt nevner i samme setning som ostehøvelen, bindersen og bunaden. Nå har også det asiatiske markedet fått øynene opp for den ikoniske osten, og brunost har på få år blitt en trend i bl.a. Sør-Korea, hvor den serveres såvel i desserter, på kaffe og til og med på pizza.
Norsk melk er i verdensklasse når det gjelder kvalitet, og TINE ser et stort potensiale for ny vekst for sine meieriprodukter i Asia. Da de besluttet å bygge merkevaren TINE i de asiatiske markedene, ble det gjort et grundig innsiktsarbeid. Resultatet er en merkevareplattform hvor det kalde, arktiske og den norske røde kua står i fokus.
Sølvrev ble kontaktet for å utvikle en helt ny merkevarefilm, spesielt designet for satsningen.
Løsning:
For teamet bak filmen var det viktig å vise fram TINE som en high-end merkevare i uttrykket, samtidig som man fortalte en varm og menneskelig historie som fikk frem alle kvalitetene ved TINE, og inspirerte til bruk av produktene. Regissør Sigurd Fossen og produsent Christer Dyngeland ønsket derfor å legge uttrykket i filmen nærmere andre mote- og livsstils-merkevarer i brand-uttrykket enn tradisjonelle meieri-produkter, for å skape noe som var vakkert, men samtidig ikke føltes som en generisk turist-reklame for Norge. Spenningen i smaken måtte tydelig fram!
Valget av location falt derfor naturlig på Lofoten, og opptakene ble gjort ved Nergård på Vareid, en gård som har levert TINE melk siden 1959. For å få frem de riktige følelsene valgte duoen å benytte både de ekte bøndene, og skuespillere. Totalt skulle det produseres tre ulike filmer på kun tre produksjonsdager, og et viktig prinsipp for filmen var de snødekte fjellene og den storslåtte naturen, noe som førte til at prosjektet måtte utsettes hele to ganger for å få de riktige værforholdene.
Brand-filmen har til tross for sin mektige look, blitt utført av et lite crew, som har stått for manus, kommunikasjonsuttak og prosjektstyring til opptak, klipp, musikk og grade.