Kunde: POL/Sbanken
Produsert: Høsten 2022
Oppgave:
Er det én ting som alltid har skilt Sbanken fra konkurrentene deres, så er det åpenheten. Banken har nemlig et mål om å alltid være ærlig og rettferdig, med lik pris for alle, med ingen fordelsprogrammer og skjulte kostnader. Det du ser er det du får - de er helt gjennomsiktige. Med kampanjen «En litt annerledes bank», ønsket reklamebyrået POL å rendyrke denne tankegangen, og få folk til å forstå hvor deilig det er å ha en bank man kan stole på.
Løsningen ble å lage et helt gjennomsiktig kontor på Festplassen, som lot alle forbipasserende se med egne øyne at Sbanken er en transparent bank med ingenting å skjule. Med på laget var Sølvrev, som både filmet stuntet og bygget installasjonen.
Løsning:
Da Sølvrev fikk briefen fra POL, falt gjengen umiddelbart for konseptet som var tydelig og spot-on på merkevaren. Med erfaring fra musikkvideoer, var vi godt vant med å bygge komplekse sett som består av mange komponenter. Her skilte vi oss ut fra de andre aktørene ved å se POL sitt ønske og visjon om å forme det gjennomsiktige kontoret som app-ikonet til banken. Og selv om det er vanskelig å bygge buede former på den måten, var dette noe vi satte høyt under produksjonen.
For at installasjonen skulle bli akkurat slik vi ønsket, måtte alt fra rammen og glassplatene spesialbestilles, og vi var derfor tungt involvert i designet. Helt ned til hvilke skruer man skulle bruke, til antall millimeter pleksiglasset skulle ha og hvordan vi skulle løse transporten, var våre ansatte involvert. Da Bergen Kommune gav begrensninger i forhold til antall dager man fikk benytte Festplassen, måtte alt rigges i løpet av én dag. Da trådte både produsent, regissør og daglig leder til og bygget til tre på natten i øsregn for å få de siste detaljene på plass.
I tillegg til installasjonen, sto våre ansatte over tre dager og filmet folks reaksjoner på Festplassen. Under tiden, jobbet alt fra bankdirektøren til kundeservice på kontoret, samt at det ble gjennomført både møter og styremøter, brainstorming og brukertester så alle kunne se.
Resultat:
Resultatet ble et produkt som absolutt levde opp til både skissen og visjonen til byrået, og vekket oppmerksomheten til både små og store bergensere. Noen kikket, mens de dristigste tok turen innom kontoret for en prat. Også Bergensavisen fikk øynene opp for stuntet og valgte å skrive en sak om det gjennomsiktige kontoret til SBanken.