Sparebanken Vest - Jenter vil mer


Kunde: Sparebanken Vest

Produsert: Våren 2023

Oppgave:

Én av fire jenter som spiller fotball sier at hovedmotivasjonen for å spille er egen utvikling. Kun én av ti foreldre tror det samme om jentene, det viser en ny forskningsrapport som Siv Skard, professor ved Norges Handelshøyskole (NHH) har utarbeidet. Undersøkelsen har blitt grunnlaget for Sparebanken Vest sitt initiativ Jenter vil mer, der de har gått sammen med SK Brann, Sogndal Fotball og Arna Bjørnar om å gi jentefotballen på Vestlandet et skikkelig løft.

Med initiativet ønsker Sparebanken Vest å gi flere klubber muligheten til å forbedre sitt tilbud og øke satsingen på jentefotball, blant annet ved å gi støtte til treningsleir, trenerkompetanse og egne fotballdager for jenter. Målet er ikke nødvendigvis å utvikle flere kvinnelige fotballproffer, men å sørge for like muligheter for kvinner og menn innen idretten. Bak initiativet står kommunikasjonsbyrået Trigger, med Sølvrev som kreativ sparringspartner og produsent.

Behind the scenes fra Jenter vil mer innspillingen.
Bts bilde av videofotograf Helge Kallevik under Jenter vil mer innspillingen.

Løsning:

I hovedfilmen møter man fem foreldre som deltar i det de tror er en helt vanlig fotballquiz. Men der foreldre tenker at svarene på alle spørsmålene er norske og internasjonale mannlige fotballspillere, viser det seg at svaret er én og samme spiller, nemlig deres egen datter.

Vårt ønske var å skape en film som var full av nærhet og varme, men også kontraster mellom de proffe og imponerende i bildene av jentene på banen, og det nære og kjære i relasjonen med foreldrene. Mange er skyldig i å undervurdere kvinneidretten, og det å nettopp få seeren til å sitte igjen med den samme sterke følelsen foreldrene får når de ser svaret, var det store målet i videoen.

Stillfoto fra innspillingen av Jenter vil mer filmen
Stillfoto av en mor og datter under Jenter vil mer innspillingen.

For å få til dette var det viktig å bygge opp nysgjerrighet og skape interesse i starten av videoen ved hjelp av musikk, pacing og klipp, uten at å avsløre premisset. Desto mer seeren trodde at svaret var en mannlig fotballspiller på toppnivå, jo mer overrasket og utfordret ville seeren bli når den store twisten ble presentert. Et grep som ble gjort for å styrke denne følelsen var å hente inspirasjon til lys/grade fra stereotypiske reklamefilmer for internasjonale sports-brands, i tillegg til å ta med en av Norges dyktigste lysmestere for å skape den rette looken. Det tror vi var viktig for å bidra til å lure foreldrene, og ikke minst sette jentene i det lyset de virkelig fortjener.

Som oppfølger til hovedfilmen produserte også Sølvrev en ny reklamefilm hvor kaptein i SK Brann, Cecilie Redisch Kvamme sto i sentrum. I håp om å gi gutter og jenter like muligheter bestemte nemlig Sparebank Vest å gi 43 millioner kroner til SK Brann for å oppgradere både stadioen og treningsanlegget slik at jentene fremover skal trene på det samme gresset som guttene. Filmen ble produsert i anledning pressekonferansen på Brann stadion og hadde som mål å vise hva støtten betyr for spillerne, klubben og Bergen som by.

Resultat:

Initiativet Jenter vil mer ble lansert under et arrangement i Sparebanken Vest sine lokaler 22. august og har fått bred omtale i norske medier. Både TV2 og NRK har omtalt Jenter vil mer, og videoen som ble sluppet i tilknytning til lanseringen har engasjert og rørt tusenvis. Om resultatet sier kommunikasjonssjef i Sparebanken Vest, Jan Erik Kjerpeseth, følgende;

  • Responsen har vært enorm og utelukkende positiv. Her har vi opplagt truffet en nerve. Jeg har personlig aldri opplevd en lignende mottakelse som etter at jeg delte filmen på LinkedIn. Filmen peker jo på en av hovedutfordringene vi står overfor i jakten på like muligheter for kvinner og menn, nemlig at vi har en tendens til å undervurdere jenter. Jeg tror filmen er en tankevekker for mange med barn og ungdom i fotballen, sier Kjerpeseth.


andre prosjekter