ARK + Aschehoug - Kongen av Os


Kunde: ARK + Aschehoug

Produsert: Vinteren 2023/24

Oppgave:

Jo Nesbø er en helt unik historieforteller med over 55 millioner solgte bøker verden over, og når han skulle lansere sin nye bok, "Kongen av Os", ønsket ARK, i samarbeid med forlaget Aschehoug å gjøre noe nytt. Romanen er oppfølgeren til den svært populære boken "Kongeriket" som ble utgitt i 2020 og som har solgt i over 200 000 eksemplarer i alle formater i Norge. Løsningen ble en personlig tilpasset video som ble laget i samarbeid med teknologiselskapet SEEN.

Løsning:

Sølvrev var tidlig ute med å pitche inn idéen om å invitere leserne inn i bokens univers ved hjelp av en personlig video, som vi mente ville være et effektfullt virkemiddel for å pirre nysgjerrigheten til seerne. I Kongeriket bøkene møter man også en hovedkarakter som har en intens og nesten betroende tone-of-voice, noe som gjør at seerne føler de kommer på innsiden av hvordan hovedpersonen Roy tenker, og nesten ender opp med å rasjonalisere de veldig sprø handlingene hans.

Dette var også noe teamet ønsket å spille videre på i voiceoveren til reklamen, ved å holde en intens, nesten truende tone, som spiller på at hovedpersonen kjenner deg som leser. Når man i tillegg kan legge inn personaliseringer på navn gjennom SEEN teknologien får man et veldig engasjerende og personlig resultat som forsterker denne effekten.

BTS fra innspillingen av Jo Nesbø filmen
BTS fra innspillingen av Jo Nesbø filmen.


Når det kommer til det visuelle uttrykket ønsket teamet å plukke ut enkelte hovedkarakterer, nøkkel-lokasjoner og begivenheter fra boken for å tease litt av tematikken og de sentrale konfliktene man møter på, uten å gi bort selve handlingen. Her lot vi oss inspirere av typiske intro-sekvenser på krim-serier som gir ekstra mye mening jo lenger ut i serien man kommer, og man skjønner at hintene lå der hele tiden. Dette parret vi med generelle innklippsbilder av ting som er med å bygge spenning, som en bensinstasjon hvor noen tenner en sigarett, en politirapport og en blodprøve. Disse klippene er sentrale for å bidra til å bygge den underliggende følelsen av at noe kan gå galt hvert øyeblikk. Alt dette ble pakket inn i bokas geografiske univers - et slags scandi-noir øde landskap fylt med tåke, langt fra allfarvei. Et sted hvor alt kan alt skje.

Produksjonen ble satt til Rjukan, hvor vi skapte storslåtte funkis-kontorer, Roy sin egen bensinstasjon, og bilvrak som ble heist opp fra bratte, svingete veier. På mange måter føltes det litt som å lage en trailer til boka, noe som var utrolig artig fra et filmskaper perspektiv.

BTS fra innspillingen av Jo Nesbø filmen
BTS fra innspillingen av Jo Nesbø filmen.

andre prosjekter