Kjendisdugnad for TV-aksjonen

07/12/2022
Topp bilde

Sølvrev og SEEN med rekrutteringsfilm for årets viktigste dugnad.

TV-aksjonen NRK har vært arrangert hver høst siden i 1974 og regnes som verdens største dugnad. Hvert år jobber 7000 fantastiske frivillige landet over med organiseringen av TV-aksjonen i sin kommune og målet er at 100.000 bøssebærere skal besøke alle husstander i Norge i løpet av to timer én søndag i oktober.

Sammen med SEEN, som produserer data-drevne videoer, var Sølvrev i år med på å lage en rekrutteringsvideo som ble sendt ut til alle tidligere frivillige, med en stor takk for innsatsen og en oppfordring til å rekruttere venner og bekjente til årets dugnad. Filmen ble også sendt ut til alle frivillighetskontorene i hele landet.

Mange kjente fjes.

Med på dugnaden var også flere kjente fjes, som Solveig Kloppen, Else Kåss Furuseth, Leo Ajkic og Henriette Steenstrup.

  • Vi er utrolig takknemlige for at vi fikk være med og lage denne filmen og spesielt ønsker vi å rette en takk til alle de frivillige som stilte opp midt i sommerferien. Både kjendisene som gjorde dette pro.bono, men også frivillige fra TV-aksjonen. Kloppen, Furuseth, Ajkic og Steenstrup var alle veldig tålmodige med oss, og gjorde en kjempejobb for å løfte denne videoen til nye høyder, sier regissør/produsent, Christer Dyngeland om jobben.

Filmen, som benytter SEENs data-drevne teknologi, gjør det mulig å snakke direkte til mottageren ved hjelp av personifiseringer, som her ved at Else sier navnet til mottageren i starten, samt at det blir skrevet på badedrakten hennes og i melet til Steenstrup når hun baker. Disse grepene er med på å løfte frem og hylle den enkelte mottageren, og samlet sett er filmen en feiring av frivilligheten i landet.

  • Med mye bakgrunn fra frivillighet, kjenner jeg godt til tema og de utfordringene som finnes rundt det. Derfor ønsket vi å sette dugnad og frivillighet i en frisk og ung drakt som inspirerer til deltagelse. Det var også viktig for oss i filmen å løfte frem noe av den kreativiteten som finnes der ute, for å vekke gnisten i andre, fortsetter Dyngeland.

Måtte hoppe fra timeteren.

  • Til slutt må jeg også nevne vår prod.as Felix Andersen som vi snublet over på kortfilmfestivalen i Grimstad, hvor han sjarmerte oss i senk med sin pur unge entusiasme. Denne fikk han virkelig vist frem på produksjonen, da han spontant steppet inn som stunt-double for Else, tok på seg badedrakten hennes og hoppet fra 10-meteren for at vi skulle få det riktige bildet. En slik innsats blir ikke glemt, avslutter regissøren.




Send oss en melding:

andre innlegg

Skjermbilde 2022 06 16 kl 14 38 40 2

Hvordan og hvorfor lage “how to” videoer

11/11/2021
SLV06929 Edit

«Cure for me» vant pris for beste film

19/05/2022