Lanserings-film for verdens første karbonfangst sement.

03/01/2024
Skjermbilde 2023 12 15 kl 14 34 45

At sement-industrien står for store deler av de globale karbonutslippene, er noe kanskje ikke alle vet. Totalt sett kan vi regne at mellom 5-7 prosent av de totale CO2-utslippene kommer fra sement-produksjon.

Heidelberg Materials er Norges største leverandør av sement, og står for nesten 80 prosent av all sement i det norske markedet. På verdensbasis er selskapet verdens fjerde største sement- og ferdigbetong-produsent og verdens største produsent av tilslag (pukk og grus).

Viktig løfte til datteren!


Da Per Brevik, daværende direktør for bærekraft i Heidelberg Materials, og noen kollegaer, for nesten 15 år siden presenterte idéen om at han ønsket å bygge et karbonfangst-anlegg ved sementfabrikken deres i Brevik, var det få som tok dem helt på alvor. Sementindustrien slipper ut store mengder CO2, og det er ikke på sikt mulig å bare skyve problemet under teppet. Industrien må selv ta ansvar for egen sektor, og det å bli med og løse ingeniør-utfordringer som ingen noen sinne har løst før motiverte! Han ønsket å bidra til en bedre og grønnere fremtid for kommende generasjoner.

  • For mange år siden hadde jeg en «livat» diskusjon med datteren min, for hun mente at sement-industrien mer eller mindre burde legges ned. Da lovte jeg henne at så lenge jeg jobber med sement, så skal jeg gjøre mitt til at vi er helt i front når det gjelder teknologisk utvikling og reduksjon av CO2-utslippene, forteller Per engasjert.
  • Vi var muligens litt sprø da vi starta. Naboer, myndigheter, universiteter og forskning syntes kanskje vi var litt vel optimistiske og naive i begynnelsen, fortsetter Per Brevik.
Screengrab fra lanseringsfilmen
Skjermbilde fra lanseringsfilmen til Evozero.

Sammen med Aker Carbon Capture er karbonfangst-anlegget i Brevik i ferd med å blitt en realitet, og produksjonen av verdens første karbonfangst-sement vil starte mot slutten av 2025.

  • Vi ønsket å markere en viktig milepæl og forberede markedet på produktet vi lanserer, og er stolte av å avduke!, forteller kommunikasjons-sjef for Nord-Europa, Emma Sjöberg.
  • Inspirert av historien til Per, ønsket vi å ikke bare lansere dette som en pressemelding eller en teknisk informasjonsfilm, men på en måte som kobler med de dypere verdiene og motivasjonene som ligger i bunn. Vi tok derfor kontakt med Sølvrev, som har laget rebranding-film for oss tidligere, for å lage en film som presenterer den nye sementen, spiller på følelser i kommunikasjonen, og er tilpasset et nordisk publikum.

Filmen ble lansert både på svensk, norsk og engelsk.

Send oss en melding:

andre innlegg

Skjermbilde 2022 06 16 kl 14 38 40 2

Hvordan og hvorfor lage “how to” videoer

11/11/2021
SLV06929 Edit

«Cure for me» vant pris for beste film

19/05/2022