Det er på Tide!

13/10/2025
Tide Headerbilde

Ny rekrutteringsvideo fra Tide og Sølvrev hyller alle de som kjører oss trygt hjem.

Som Norges nest største mobilitetsselskap har Tide en flåte på ca 2200 busser og 34 bybanevogner som hver dag frakter en halv million passasjerer.

Som ellers i landet, er det stor mangel på sjåfører, og deres største utfordring er å rekruttere nye og gode sjåfører som kan bidra med å holde den viktige infrastrukturen gående. Med sin nye kampanje ønsker derfor Tide å gjøre flere bevisst på behovet for nye sjåfører, samtidig som at man skaper en positiv assosiasjon til yrket og Tide som arbeidsgiver.

  • I markedsteamet hos Tide har vi brukt mye tid på å jobbe med employer branding og rekruttering. Underveis har vi opparbeidet oss mye verdifull innsikt og resultatene viser også at vi er på rett vei. Så langt har vi laget alt innholdet selv, men denne gangen fikk vi mulighet til å engasjere et eksternt byrå til å bistå. Valget falt på Sølvrev etter en kort anbudsrunde. Sølvrev skilte seg ut ved å presentere et konsept som traff oss rett i hjertet, samtidig som de svarte godt på kriteriene i briefen, hvor vi blant annet ønsket et overordnet konsept som kan tas ut i nye budskap over tid, forteller markedssjef i Tide, Kine Foss Eliassen.
  • Flere av oss i Sølvrev har mange gode minner og assosiasjoner til bussturer og sjåfører i barndommen, og for meg som kommer fra bygda, var rutebussen en essensiell del av hverdagen for å komme seg til og fra. Men det fremstår som at vi kanskje har glemt litt den viktige rollen sjåførene har i hverdagen, både med tanke på at de hver dag kjører noe av det mest verdifulle vi har, barna våre, men også at ikke alle kan ha to biler stående for å få logistikken til å gå opp. Vi er kanskje blitt litt for opptatt med å stirre ned i en skjerm når vi går på bussen, heller enn å si hei? Men dette er de som står opp før alle andre for å få oss frem i tide, og legger seg sist, slik at alle skal komme trygt hjem. Med vår løsning ønsket vi å lage en hyllest til alle dem, samtidig som vi minner seerne på den samfunnsnyttige rollen sjåførene spiller i hverdagen, forteller konseptutvikler i Sølvrev, Mariann Lunde, om prosjektet.

Egne sjåfører

Med kun to produksjonsdager leverte Sølvrev to hovedfilmer til sosiale medier på vestlandsk og østlandsk, en kortversjon til TV, stillbilder til annonser og to radiospotter. Underveis var det tett samarbeid med Tide, som bistå med planlegging og logistikk, samt rekrutterte egne sjåfører til innspillingen.

  • Når kunden selv synes prosessen med å lage film er gøy, ender vi opp med å smitte hverandre med energi, og samarbeidet blir godt! Og for å få et så autentisk bilde på arbeidshverdagen som mulig, samt bygge internt stolthet og eierskap til kampanjen, var det viktig å få med ekte sjåfører foran kamera, sier regissør William Glandberger om produksjonen. – Vi hadde til og med en norgesmester i presisjonskjøring med på laget, som gjør det stort på YouTube under navnet BergenBusDriver, hvor han filmer at han kjører de ulike rutene. For en legende, fortsetter Glandberger.
  • Samarbeidet med Sølvrev har fungert utmerket. I Tide har det vært viktig å bruke våre egne ambassadører, og gjennom filmen har vi fått frem både den verdifulle innsatsen sjåførene våre gjør hver dag og skapt intern stolthet og engasjement, samtidig som vi tydelig formidler behovet for flere sjåfører. Teamet hos Sølvrev opplever vi som kreative, løsningsorienterte og åpne for innspill, og ikke minst har de også en spesielt god evne til å ivareta menneskene som står foran kamera, noe som har føltes trygt både for statistene og våre egne sjåfører, avslutter Eliassen i Tide.

Send oss en melding