Utdanning i Bergen


Utdanning i Bergen - Det var / Det er

Kunde: Utdanning i Bergen
Produsert:
Våren 2021

Oppgave:
For Utdanning i Bergen fikk Sølvrev i oppdrag å utarbeide en kampanje bestående av flere kortere videoer for å promotere studier i Bergen til studenter over hele landet for høstsemesteret 2021. Kampanjen skulle løfte fram de gode historiene rundt studentlivet i Bergen ved å se tilbake på øyeblikk som har vært definerende for mennesker som har studert i Bergen da de var ung, og mennesker som studerer i Bergen nå. 

Målet var å skape økt engasjement rundt Bergen som studieby, ved å løfte fram alt det gode byen har å by på til potensielle studenter.


Løsning:

Ved å spille på uttrykkene “det var/ det er” ønsket vi å skape en konseptuell ramme rundt fortellingene som bidro til å skape engasjement og gjenkjennelsesfaktor, samtidig som vi knyttet historiene til feelgood øyeblikk og de gode historiene som omgir student-hverdagen i Bergen. 

Ved å løfte fram kjente profiler som har studert i Bergen, sammen med “morgendagens helter” skapte vi et helhetlig portrett av Bergen som studieby, samtidig som vi fikk dratt ekstra trafikk til videoene.

Som en del av kampanjen fikk vi med kjente profiler som Erna Solberg, Siri Lill Mannes, Gunnstein Akselberg og Silja Sol, i tillegg til flere nåværende studenter, og voksne som tidligere har studert i Bergen. Video-kampanjen lyktes også med å spille på nostalgi og patriotisme hos Bergensere, for å gi video-kampanjen ekstra organisk spredning i sosiale medier.



Resultat:

Resultatet var en rekke korte tematiske snutter, i tillegg til en helhetlig kampanjevideo. Videoene skapte stort engasjement i sosiale medier, og stor begeistring fra kunden.

Utdanning i Bergen - Hva vil du bruke fremtiden til?

Kunde: Utdanning i Bergen
Produsert:
Desember 2019

Oppgave:
For Utdanning i Bergen fikk Sølvrev i oppdrag å lage en merkevarebyggende kampanjevideo som skulle gå som en kinoreklame for Utdanning i Bergen. Videoen skulle presentere Bergen som studieby med fokus på bærekraft på en engasjerende måte som vekket interesse og pirret nysgjerrigheten på å studere i Bergen.

Målet var å appellere til de som ønsker å være en del av løsningen for en bærekraftig framtid, enten det handler om livet i havet, ren energi, likestilling, stoppe klimaendringene, mindre ulikhet, etc. Målgruppen for videoen var studie-søkende personer mellom 18 og 25 år.


Løsning:

Ved å velge en visuell og filmatisk tilnærming til tema, med høy pacing og dynamikk skapte vi et annerledes og friskt uttrykk på kampanjen. Ved å fokusere på få, men nøye gjennomtenkte bilder som kommuniserer godt fikk vi fram følelsen av at det er i Bergen det skjer, og at dette er stedet å være om man ønsker å være en del av løsningen. I tillegg til gode visuelle bilder som illustrerte tema på en god måte, bygget vi også videoen rundt en solid voiceover - utformet nærmest som et dikt eller en programerklæring. (ref Apple - Here’s to the crazy ones)


Resultatet ble en annerledes og frisk kampanje i tråd med tiden, gjennomført på en smart og kostnadseffektiv måte.


Utdanning i Bergen - Åpen Dag


Kunde: Utdanning i Bergen
Produsert:
Våren 2018, oppdatert 2020

Oppgave:

I anledning Åpen dag 2018 fikk Sølvrev i oppdrag fra Utdanning i Bergen å lage korte promo-videoer for å promotere arrangementet til Studenter i Bergen. Videoene skulle være korte og engasjerende, og inneholde illustrerende bilder av de ulike studiestedene og studentlivet i Bergen forøvrig. Målet var å trekke flere studenter til arrangementet og vise Bergen som studieby fra sin beste side.

Løsning:
Gjennom intervjuer med studenter i Bergen som fortalte om arrangementet, blandet med arkivmateriale av studielivet i Bergen laget vi korte og engasjerende videoer med grafikk og tekst som promoterte arrangementet. Resultatet ble en serie med videoer som Utdanning i Bergen likte så godt, at de valgte å bruke de til Åpen Dag arrangementene i senere år også, med oppdatert tekst og grafikk.

Utdanning i Bergen - Studentbyen Bergen

Kunde: Utdanning i Bergen
Produsert: Våren 2016, oppdatert 2017

Oppgave:
På oppdrag fra Utdanning i Bergen fikk Sølvrev i oppgave å lage en merkevarebyggende kampanjevideo som skulle vise studielivet i Bergen fra sin beste side. Målet var å vise Bergen som studieby fra sin beste side, med bilder fra både studentlivet på og utenfor skolen.

Løsning: 

Gjennom en rekke opptaksdager med utvalgte studenter, skildret vi studielivet i Bergen fra sin aller beste side ved å iscenesette flere ulike settinger i vakre Bergen by. Ved å blande inn dokumenterende bilder fra studiehverdagen til studentene med mer iscenesatte settinger i parker og på caféer o.l., samt gjennomføre luftfoto med helikopter fikk vi skapt en vakker og ikonisk video som har blitt brukt mye gjennom årene. Hver enkelt campus/ studiested fikk også egne tilpassede versjoner til bruk i egenpromotering. Resultatet ble en omfattende kampanje som skapte mye engasjement, og virkelig fikk satt Bergen på kartet som studieby.

Resultat:
Videoene skapte stort engasjement og høstet strålende tilbakemeldinger fra både studenter og studiestedene!
Dette er videoer vi med stolthet viser frem.


andre prosjekter

Tine dag1 18
Screenshot 2021 11 09 at 14 34 22
Muscs 1
Festspillene bts

Festspillene i Bergen

Eplehuset bts

Eplehuset

Screenshot 2021 12 07 at 17 47 49

Utdanning i Bergen

Screenshot 2021 10 04 at 01 40 22
202013984 4033521916744025 2371846624804921308 n
Screenshot 2021 10 03 at 20 12 56

Silkemyk